“Bij Ester Gelsing Kinderopvang

                vindt ieder talent zijn plek”

Kindcentrum het Timpaan

Kindcentrum het Timpaan

Koningin Wilhelminastraat 10

7031 AC Wehl 

Ester Gelsing Kinderopvang is gevestigd binnen Kindcentrum het Timpaan, met kinderopvang (0-2 jaar), peuterspelgroep (2-4 jaar) en de buitenschoolse opvang (4-13 jaar). We werken gezamenlijk aan een doorgaande lijn in de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar in opvang en onderwijs. We bieden kinderen de kans op alle ontwikkelingsgebieden hun talenten te onderzoeken, te ontwikkelen en te ontplooien in een veilige omgeving onder het motto: “Binnen Kindcentrum het Timpaan vindt ieder talent zijn plek!”. 

Hoe ziet mijn dag op Kindcentrum het Timpaan eruit?

Kinderopvang (0-2 jaar)

Als ik ’s ochtends binnenkom dan zijn ze altijd blij dat ik er weer ben. Ik zeg iedereen goedendag en zoek een plekje in de groep om lekker te spelen. Nog even zwaaien en mijn dag kan echt beginnen.

Ik heb mijn eigen ritme, dit betekent dat ik mag drinken als ik honger heb en mag slapen als ik moe ben. Ik kan vrij bewegen in de grondbox, wordt het wat te druk dan speel ik liever in de hoge box. Daarnaast geniet ik van de spelende kinderen en volg ik alles wat er om mij heen gebeurt. Wanneer ik groter ben, wil ik dit ook! Dan ga ik graag op onderzoek uit en ontdek ik mijn talenten in de kleinere speelhoeken. Ik lees boekjes, zing liedjes en experimenteer aan tafel met sensopathisch materiaal of buiten in de zandbak. Wat een pret! Als ik iets nog niet zo goed kan/ weet of misschien spannend vind dan helpen ze mij. Op deze manier kom ik steeds een stapje verder in mijn ontwikkeling. Als ik twee jaar ben zet ik mijn ontdekkingstocht voort op de volgende groep bij de peuterspelgroep!

 

Peuterspelgroep (2-4 jaar)

Als ik ’s ochtends binnenkom dan zijn ze altijd blij dat ik er weer ben. Ik zie bekende gezichten op de groep, dat is fijn. Ik zeg iedereen goedendag en zoek een plekje in de groep om lekker te spelen. Nog even zwaaien en mijn dag kan echt beginnen. Samen met mijn speelmaatjes ga ik stap voor stap de dag door die aansluit op mijn belevingswereld en behoeften waarbij ik mijn talenten mag ontdekken. De ene dag ben ik de creatieve duizendpoot en de andere dag vertoon ik de grootste kunstwerken in de bouwhoek en ’s middags ben ik grootste verhalenverteller in de leeshoek bij de kinderopvang. Tijdens dit spelen heb ik begeleiding en stimulans nodig. Soms moet ik bewust kiezen want ik kan niet met alles tegelijk en op meerdere plekken spelen. Tijdens de thematische activiteiten mag ik ervaren, hoe je samenspeelt en elkaar kunt helpen. Ik ontdek steeds meer wat ik allemaal al kan; tafel dekken, brood smeren, naar de wc gaan, handen wassen, aan- en uitkleden, jas aandoen en nog veel meer. Ook mag ik soms al snuffelen bij de onderbouw, via de tussendeur ga ik samen met een groepje kinderen op onderzoek uit en ontmoet ik daarbij nieuwe gezichten. Uiteraard hoeven wij niet alleen te gaan. Wat leuk om te zien, dat ze daar meerdere speelhoeken hebben. Ik zie dat ze daar ook bezig zijn over de Winter en een Iglo op de gang hebben gemaakt. We gaan ook al wat vaker op het speelplein achter de school spelen met de kinderen van groep 1/2, dat is best stoer. Ik word groot, bijna vier jaar dus klaar voor de basisschool!

 

Buitenschoolse opvang (4-13 jaar)

’s Ochtends kom ik de school binnen, bij de voorschoolse opvang (VSO) in het Atrium. Ik zeg netjes goedemorgen en zoek een plekje aan tafel. Even rustig opstarten met het maken van een tekening, een spelletje of met de strijkkralen in gevecht omdat het nog vroeg is, maar echt veel speeltijd is er niet. De school loopt langzaam vol met kinderen. Ik pak mijn schooltas en zeg tot vanmiddag. Daarna loop ik zelfstandig naar de klas. Ben je nog niet zo bekend op school dan is het fijn dat er altijd iemand met je meeloopt en controleert of iedereen zijn klas heeft gevonden.

Als mijn schooldag erop zit, pak ik mijn schooltas en loop ik alleen of samen met mijn BSO-vriendjes naar het Atrium, waar de naschoolse opvang (NSO) is. Als ik daar ben, zeg ik iedereen goedendag en zoek een plekje aan tafel. Er staat al fruit en drinken voor iedereen klaar. Toch gaan we eerst even lekker naar buiten, ik klauter als een aapje heen en weer in het klimtoestel op het grote achterplein en maak daarna een prachtige zandcreatie in de zandbak, nog even hooghouden/ dribbelen met een bal en we gaan naar binnen. We eten gezellig met z’n allen fruit en drinken wat. Om te kijken, wat ik wil doen raadpleeg ik de inspiratiekaarten; een milkshake maken, een reuzevis vouwen/ versieren, het grote zee-memory spel of een vakantiespeurtocht rondom het Kindcentrum. Ik maak mijn eigen keuze en vermaak mij die middag uitstekend. Tussendoor krijg ik nog een verantwoorde versnapering, we spelen aan het eind van de middag ook nog op het uitdagende voorplein en voordat ik het weet, staat daar mijn papa alweer en zit mijn BSO-tijd erop! Ik pak mijn schooltas en zeg iedereen gedag, wat was het weer gezellig druk op de BSO!